torsdag den 1. januar 2015

Nytårs aften...

I år holdte jeg nytår hjemme igen for Taysons skyld, og jeg kan bedst lide at være hjemme...
Mariam og Mark var her også, så det var hyggeligt nok..
Vi handlede i tirsdags, vi skulle have kransekage, men jeg syntes det er alt for dyrt at købe en, i bilka kostede en man nærmest ikke kunne få øje på 100 kr, så vi kørte i centeret og købte en form...
Så jeg startede dagen med at lave en kransekage i 8 lag...
Det var en opskrift i Claus Meyers bog 'Julemad'.

500 g Odense Marcipan
200 g sukker
½ dl æggehvider

Kom sukker og æggehvider i en skål over vandbad (temp. må ikke overstige 40 grader), rør en gang imellem, til sukkeret er helt opløst.
Riv marcipanen og hæld sukkermassen over under omrøring.
Stil kransekagemassen i køleskabet et par timer.
Forvarm ovnen til 190 grader.
Form kransekagen.
Jeg smurte formen med bagespray og dryssede rasp på for at den skal slippe let.
Bag kransekagerne 10 - 12 min eller til de er gyldne.

 Lav glasur af æggehvider og flormelis.
Smelt mørk chokolade over vandbad.
Smør en bund med chokolade af gangen og sprøjt glasur på i zig-zag mønster, smør den næste ring med chokolade og sæt oven på sprøjt glasur på osv osv....

Vi lavede raclette, vi havde kylling, hamberryg, bacon, okseculotte, mini bøffer, røræg og cocktailpølser, som tilbehør havde vi kartofler, hvidløgsbrød hollandaise sovs og salat..
Og vi havde været ude og handle pynt, dug og servietter så bordet blev oz rigtig fint...
Det var en hyggelig nytårs aften, det var bare synd for Tayson han blev bange for bordbomberne, så han gik tidligt i seng...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar