onsdag den 15. marts 2017

Actyfry..

Jeg fik sidste år sådan en actifry af min moster..
Jeg tænkte den store maskine må kunne bruges til andet end fritter, så jeg kiggede på nettet og fandt en opskrift på boller, der kan laves i den, så det skulle jeg prøve...
Til at starte med var jeg lidt skeptisk, men de blev faktisk rigtigt gode...
Der skal buges:
2,5 dl mælk
1dl danskvand
25g gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
ca 500 g mel

Varm mælken til den er lillefingervarm og opløs gæren deri.
Varm danskvand til den er lillefingervarm og bland i mælken.
Tilsær sukker og salt og rør til det er opløst.
Tilsæt mel og ælt til den er glat, og lad den hæve under låg i 30 minutter.
Ælt dejen lidt for at slå luften ud, form 8 boller og kom dem i actifry (husk at tage krogen op).
 
Lad bollerne hæve 20 minutter med låg på
Bag dem i 6 minutter, tag låget af og drej dem rundt, så de får lige meget varme og bag yderligere 6 minutter.
Vend dem ud og skild ringen ad.
De blev rigtigt gode, lidt tungere end almindelige boller, men det tror jeg er danskvanden der gør det..
Igår lavede jeg en perledino til Lauritz' føzdag, den blev rigtigt sød så nu håber jeg han kan lide den..
Så har jeg byttet noget tupperware med min mor for nogle pulverfarver og en holder til vafler, så nu skal jeg prøve at komme igang med de der calla liljer som jeg har købt formen til for gu' ve' hvor længe siden...
Så nu skal jeg igang med isvaffler oz, så de kan stå i fryseren uden at blive ødelagte...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar