onsdag den 14. marts 2018

Jeg er såååå stolt...

Mandag lavede jeg pitabrød..
Det var hans far der havde spurgt om jeg ville lave nogle til ham, så det gjorde jeg...
Der skulle bruges:
1,5 dl mælk
1.5 dl kogende vand
25 g gær
0,5 tsk groft salt
150 g rugmel
300 g hvedemel

Jeg lavede en dobbeltportion, men jeg brugte ikke nær de 600 g hvedemel.
Bland den koldemælk og det kogende vand, lad det k'le til lillefingervarmt.
Opløs gæren heri, rør først al rugmelet i og derefter hvedemelet lidt ad gangen til det bliver en glat og smidig dej.
Lad dejen hæve lunt ca. 1 time.
Ælt saltet ind i dejen og del den i 8 stykker ved 1 portion og 16 ved en dobbelt.
Rul stykkerne til boller og rul dem ud til ca. 0,5 - 1 cm tyk, læg dem på bagepapir og lad dem efterhæve i 15 minutter.

Bag pitabrødene ved 250 grader i ca. 6-7 minutter.
Det er meningen de skal puste sig op, så de danner lommen indeni til fyld.
De blev rigtigt gode, så dem kan jeg godt lave en anden gang..

Idag har min mor prøvet at lære mig at hækle, jeg er spændt på om jeg kan huske forskal på maskerne imorgen..
men det blev til en hue..
Den blev nu meget fin, så skal jeg bare vente på min mor blir færdig med den hun er igang med nu, så skal vi igang med to ens så hun kan hjælpe mig under vejs..
Så håber jeg da jeg lære det ordentligt så jeg selv kan lave et eller andet en dag...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar