søndag den 9. marts 2014

Pebermynte & chokolade..

Så lykkedes det....
Pebermynte- & chokolademacarons.

Til 16 stk 
75 g stødte mandler eller mandelmel
115 g flormelis
2 store æggehvider
50 g strøsukker
1 tsk pebermynteekstrakt
grøn frugtfarve

Kom stødte mandler og flormelis i en blender og blend i ca 15 sek.
 Sigt blandingen ned i en skål.
Læg bagepapir på 2 bradepander.
Kom æggehvider i en stor skål og pisk, til du kan danne bløde toppe.
Pisk strøsukker i lidt  af gangen, så du får en fast, blank marengsmasse.
Pisk pebermynteekstrakt og nok frugtfarve i til at give massen en lys grøn farve.
Fold mandelblandingen i marengsmassen med en spatel, en tredjedel af gangen.
Når al tørblandingen er grundigt foldet i, fortsætter du med at folde og skære massen, til du får en blank dej med en tyk 'lang' konsistens.
Hæld dejen i en sprøjtepose med en alm metaltylle på 1 cm.
Tryk 32 små cirkler ud på bagepladerne.
Bank pladerne ned i bordet for at fjerne evt luftbobler.
Lad pladerne hvile i 30 min ved stuetemperatur.
Forvarm ovnen til 160 grader.
Bag macaron-bundene i den forvarmede ovn i 10-15 min.
Stil dem til afkøling i 10 min.
Tag forsigtigt bundene op fra bagepapiret og lad dem afkøle helt på en bagerist.

Fyld
55 g blødt smør
55 g flormelis
55 g mælkechokolade, smeltet og afkølet i 15 min.
(jeg fordoblede fyldet for at få nok)

Pisk smørret til det er lyst og luftigt.
Sigt flormelis og pisk godt, til blandingen er jævn og cremet.
Fold derefter den smeltede chokolade i.
Lave dine macarons ved at komme fyldet imellem to bunde.
Opbevar dem på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar