mandag den 16. maj 2016

Mmmm kage...

Så har vi været igang igen...
Denne gang var det chokoladekage med karamel og chokolademousse...
Den blev rigtig god, man skal nok bar ikke spise ret meget mere end et stykke så bliver den lidt vammel...

Til kagen og moussen..
150g mørk chokolade
150g Mælke chokolade
250g smør
8 æggeblommer
0,5 tsk vanilliesukker
1 dl brun farin
7 æggehvider
1 dl sukker

Smelt de to slags chokolade og smørret i en gryde og lad det køle af.
Bland æggeblommer, vanilie og brun farin.
Pisk æggehviderne stive sammen med sukkeret.
Bland chokoladeblandingen sammen med æggeblommerne og rør til det er jævnt og vend æggehviderne i.
Hæld halvdelen af dejen i en smurt springform på ca 22cm.
Bag ved 175 grader i ca 25 minutter.
Lad kagen køle helt af.

Lav karamelsaucen mens kagen er i ovnen.
0,5 dl brun farin
0,5 dl sukker
0,5 dl lys sirup
75g smør
1,5 dl fløde
0,5 tsk salt

kom sukker og brun farin i en gryde sammen med smør og sirup.
Lad det smelte og koge op ved lav varme.
Tilsæt fløden mens der piskes.
lad karamellen koge op igen i 5 minutter.
tilsæt salt og smag til.
Lad karamellen køle helt af.
Når karamellen og kagen er kølet helt af, hæld da karamellen ovenpåkagen, og hæld resten af dejen ovenpå og stil på køl, helst natten over.

Vores kølede så ikke så længe men den var rigtig god.
Næste gang skal der nok laves en halv portion mere af dejen så der kommer én portion i bunden og en halv ovenpå, så tror jeg ikke den bliver helt så overvældende.
Men det er altid så hyggeligt at bage kage med Miriam så har vi en undskyldning for at prøve igen..

Jeg vil gerne have printet alle mine billeder på papir, jeg syntes det er mere hyggeligt at kigge i et album som på computeren...
Så jeg printer nogle af dem selv på min billedeprinter, det er bare dyrt i længden, så det er kun de bedste der bliver printet der, jeg skal have fundet et sted hvor det er billigt så jeg kan få printet dem alle sammen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar